کدام خودرو‌ها مشمول مالیات می‌شوند؟ خودروی ۱۰ میلیاردی چقدر باید مالیات بدهد؟ / فرمول محاسبه مالیات خودرو‌های گران قیمت بازار طلای تهران تعطیل شد قیمت بلیت اتوبوس تهران-کربلا تمدید خودکار قرارداد‌های اجاره با سقف ۲۵ درصد به تصویب سران قوا رسید مستاجران بخوانند؛ مالکان در چهار مورد می‌توانند حکم تخلیه را دریافت کنند خبر جدید درباره افزایش مبلغ کالابرگ نحوه احراز هویت خریداران طلا پیش از معامله آخرین قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۴۰۵/۰۴/۰۱ ریزش سنگین شاخص بورس اطلاعیه مهم سازمان تامین اجتماعی درباره حقوق بازنشستگان خرداد ۱۴۰۵ قیمت جدید گوشت قرمز امروز اول تیر ۱۴۰۵/ راسته گوسفندی چند شد؟ + جدول تخفیف ۲۰ درصدی قبوض آب برای مشترکان کم‌مصرف اعلام جزییات افزایش رقم کالابرگ حقوق بازنشستگان پرداخت شد پیش بینی قیمت دلار دوشنبه ۱ تیر ۱۴۰۵ / حرکت نزولی دلار به سوی حمایت ۱۵۵ هزار تومانی پیش بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه ۱ تیر ۱۴۰۵ / افت بازار طلا در امتداد خوش‌بینی سیاسی

جنگ آمریکا و ایران بزرگترین اختلال نفتی در تاریخ اعلام شد

جنگ آمریکا و ایران بزرگترین اختلال نفتی در تاریخ اعلام شد بر اساس تحلیلی از شرکت مشاوره‌ای رپیدان انرژی، حمله آمریکا علیه ایران، بزرگترین اختلال در عرضه نفت در تاریخ را ایجاد کرده که بیش از دو برابر رکورد قبلی ثبت شده در طول بحران غرب آسیا در دهه ۱۹۵۰ است.
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۲ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۴ - 2026 March 09
کد خبر: ۳۰۳۶۴۷

به گزارش راهبرد معاصر، حدود ۲۰ درصد از عرضه نفت جهان به مدت ۹ روز از زمان آغاز حملات تجاوزکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی مختل شده است، زیرا ترافیک نفتکش‌ها از طریق تنگه هرمز همچنان متوقف است. در واکنش به این امر، قیمت نفت خام به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

این شرکت مشاوره انرژی در یادداشتی به مشتریان خود گفت که بزرگترین اختلال قبل از جنگ فعلی، در جریان بحران سوئز در سال ۱۹۵۶ مشاهده شده بود؛ زمانی که بریتانیا، فرانسه و اسرائیل به شبه جزیره سینای مصر حمله کردند. در آن بحران، حدود ۱۰ درصد از عرضه نفت جهان مختل شده بود.

تحلیلگران رپیدان به مشتریان خود گفتند که اختلال ناشی از بسته شدن تنگه تقریبا سه برابر شوک ناشی از تحریم نفتی اعراب در سال ۱۹۷۳ است. تحریم اعراب حدود ۷ درصد از عرضه جهانی را مختل کرد.

به گفته تحلیلگران، تفاوت بزرگ بین شوک عرضه جنگ ایران و بحران‌های گذشته این است که جهان هیچ ظرفیت نفتی اضافی برای رسیدگی به این مشکل ندارد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی اکثریت قریب به اتفاق ظرفیت مازاد تولید را در اختیار دارند، اما به گفته تحلیلگران، آنها با بسته شدن تنگه هرمز از بازار جهانی نفت جدا شده‌اند.

تحلیلگران رپیدان گفتند: این درگیری نه تنها سهم تاریخی بالایی از عرضه جهانی را از بین برده است، بلکه همزمان دارندگان اصلی ظرفیت مازاد را نیز مختل کرده است. نتیجه، بازاری بدون پشتوانه معنادار است. هیچ تولیدکننده بزرگ تاثیرگذاری وجود ندارد که بتواند وارد عمل شود.

این بدان معناست که تحلیلگران می‌گویند بازار جهانی نفت باید با از بین بردن تقاضا از طریق افزایش شدید قیمت نفت، تعادل برقرار کند. آنها گفتند که ذخایر استراتژیک نفت آمریکا، «محدود و برای جبران کامل» شوک عرضه‌ای که به دلیل بسته شدن تنگه هرمز به خلیج فارس وارد شده، ناکافی است.

طبق اعلام وزارت انرژی آمریکا، ذخایر استراتژیک نفت در حال حاضر ۴۱۵ میلیون بشکه، یعنی حدود ۵۸ درصد از کل ظرفیت مجاز ۷۱۴ میلیون بشکه‌ای خود را دارد.

یک مقام کاخ سفید روز جمعه به سی ان بی سی گفت که دولت ترامپ معتقد است «بازار‌های نفت همچنان به خوبی تامین هستند و اگر نیاز به اقدام اضافی داشته باشیم، این کار را خواهیم کرد.»

تحلیلگران رپیدان گفتند که کشور‌های عضو آژانس بین‌المللی انرژی برای آزادسازی ذخایر استراتژیک خود تحت فشار قرار خواهند گرفت، زیرا این «تنها گزینه باقی مانده برای پاسخ به عرضه» است.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، وزرای دارایی گروه هفت روز دوشنبه برای بحث در مورد آزادسازی هماهنگ نفت از ذخایر خود تشکیل جلسه دادند. اما وزیر دارایی فرانسه، رولان لسکور گفت که این گروه هنوز تصمیمی برای انجام این کار نگرفته است. لسکور به فایننشال تایمز گفت: «ما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم.»/ ایسنا

کلمات کلیدی: آمریکا نفت
مطالب مرتبط
ارسال نظر
captcha
تحلیل های برگزیده
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار